+420 739 661 286 zdravinamiru@seznam.cz

Žijte sladce – bez cukru

Sladíte si kávu? Používáte při pečení bílý cukr? Trápí Vás zubní kazy, zácpy, padají vlasy, máte lámavé nehty, jste překyselení? Potom byste měli přemýšlet o omezení cukru. Má jen jedinou výhodu a tou je rychlá energie. Negativa jednoznačně převažují.

Bílý rafinovaný cukr je vlastně chemikálie, která pro tělo nemá absolutně žádnou výživnou hodnotu a přináší jen prázdné kalorie. Pokud se nezužitkují, ukládají se v těle v podobě tuku. Při odbourávání tělo spotřebovává velké množství vápníku, hořčíku a dalších minerálů. Poškozuje sliznice tenkého střeva, tím způsobuje poruchy imunitního systému, odvápnění kostí, množení plísní ve střevech, alergie, poruchy soustředění, myšlení a vývoje mozku u dětí i dospělých. Po požití cukru tělo pokaždé zvýší produkci inzulinu na maximum. Pokud se slinivka takto neustále stimuluje, dochází k jejímu poškozování a může to vyústit až v diabetes. Cukr je přidáván téměř do všech potravin, i do těch, kde bychom ho vůbec nečekali.

Čím cukr nahradit? Na pečení zkuste například rýžový a agávový sirup nebo rozmixované datle, sladit se dá také podušeným ovocem, medem či karobem. Jako polevy jsou dobré slady, melasa či javorový sirup. Existuje spoustu zdravějších možností, jen si vybrat! Sáček cukru je sice levnější než uvedené alternativy, ale pokud zvážíme jeho následky v průběhu našeho života, určitě nebudeme litovat pár korun navíc.

Průměrný Čech za rok spotřebuje přibližně 40kg cukru. Sacharidy sice k životu potřebujeme, ale ne v takovém množství a podobě, ve které je přijímáme. Zkuste se zamyslet nad tím, kolik cukru denně přijmete a zkuste snížit tuto hodnotu alespoň na polovinu.

Mějte se fajn a vyhoďte cukr! :-)

Aneta Polívková

 

 

Share This