+420 739 661 286 zdravinamiru@seznam.cz

Také jste zmateni ze široké nabídky olejů a tuků a nevíte, který na co použít? Nebo nad tím nepřemýšlíte vůbec? To byste ale měli! Tuky, které jsou u nás propagovány masivní reklamou jako zdravé, obsahují tolik škodlivin, že by se v některých zemích ani nesměli prodávat.

Pokud dlouhodobě používáte na pečení a smažení slunečnicový olej, na chléb si mažete margaríny a konzumujete ztužený palmový tuk v trvanlivém pečivu a sušenkách, vaše cévy musí opravdu trpět. Většině z nás navíc chybí tak potřebné omega-3 mastné kyseliny. Tyto kyseliny posilují imunitní systém, působí proti vzniku kardiovaskulárních nemocí, snižují krevní tlak a cholesterol, chrání mozek a působí proti depresím. Jsou obsaženy především v mořských rybách, chia semínkách, lnu, dýňových semenech, mandlích, vlašských ořeších nebo zkuste potravinové doplňky s omega-3.

Jaké oleje tedy použít v kuchyni? Na pečení či smažení je vhodné použít ty, které mají vyšší kouřový bod, například kokosový olej, kvalitní řepkový či přepuštěné máslo (ghee). Olivový olej, pokud není přímo na teplou kuchyni, nezahřívejte vůbec. Do salátů a na ozdobu polévek či pokrmů jsou výborné všechny oleje za studena lisované – olivový, konopný, lněný, avokádový, sezamový … A na chléb si s klidným srdcem namažte máslo, které na rozdíl od margarínu neobsahuje konzervační látky, barviva ani emulgátory.

Tip na závěr: pokud máte problém s konzumací ryb a ostatních potravin s obsahem omega-3, kupte si lněný olej. Stačí konzumovat jednu polévkovou lžíci denně. Pokryje Vám potřebu těchto kyselin a navíc pomůže s detoxikací jater.

Mějte se fajn a vyhoďte margaríny z okna 🙂

Aneta Polívková

 

Share This