+420 739 661 286 zdravinamiru@seznam.cz

Slunce pomáhá vyplavování endorfinů, dodává nám pozitivní energii a podporuje tvorbu vitaminu D, který potřebujeme pro pevné kosti a metabolismus. Pokud to ale se sluněním přeženeme, může nám ale i ublížit, ať už v podobě vyrážky, ekzému, nepěkných spálenin, pigmentových skvrn nebo nebezpečných melanomů.

Pro tělo je to velký šok, pokud ho bez přípravy vystavíte rozpálenému slunci a ještě se spálíte. Hrozí Vám daleko vyšší riziko vzniku melanomu, než když se opalujete průběžně, tudíž jste svou pigmentací proti slunečnímu záření chráněni. Hlavní nebezpečí tedy spočívá v tom, pokud člověk neopálenou nepigmentovanou kůži náhle dlouhodobě vystaví sluníčku. Jedno prudké opálení je daleko škodlivější, než postupné dlouhodobé opalování.

Dalším problémem jsou opalovací krémy, které vytvoří na povrchu kůže „chemickou vrstvu“. Sliznice kůže vstřebá až 60% toho, co na ni aplikujeme. Většina klasických opalovacích krémů obsahuje hliník. Je to neurotoxická látka, která se snadno vstřebává a vstupuje do krevního oběhu a způsobuje rakovinu kůže i prsou. Běžně ho nalezneme i v antiperspirantech. Navíc hliník vyvolává vznik volných radikálů, proti kterým se vlastně opalovacím krémem chráníme.

Zkuste raději krémy s minerálním filtrem nebo rostlinný olej, který dokáže ochránit stejně dobře a navíc pokožku regeneruje. Vyberte například arganový olej (SPF 30), olej z maliníku (SPF 30-40) nebo olej z obilných klíčků (SPF 20). Nechoďte na slunce přes poledne, noste klobouky, sluneční brýle a nezapomínejte na pitný režim. Naše tělo je složeno ze70% vodou a určitě platí „čím méně vody, tím rychlejší stárnutí“. Důležité jsou také antioxidanty – čerstvé ovoce (přírodní vitamín C), betakaroten, vitamín E a selen. Starejme se nejen o to, co jíme ale i o to, čím se potíráme.

Mějte se fajn a opalujte se rozumně 🙂

Aneta Polívková