+420 739 661 286 zdravinamiru@seznam.cz

Grilovací sezóna je v plném proudu. Všeobecně tato úprava nepatří mezi nejvhodnější, ale nemusíte se jí vzdávat, pokud se zaměříte na zásady zdravého grilování.

Hlavním problémem je způsob přípravy masa. Pokud používáte gril na uhlí, vznikají při grilovacím procesu látky, které mají karcinogenní vlastnosti. Jde hlavně o polycyklické aromatické uhlovodíky a heterocyklické aminy, které vznikají rozkladem tuku, který odkapává z masa na rozžhavené uhlí. Tyto škodliviny jsou pak opět vzduchem vyneseny na grilovanou potravinu. My je tedy nejen konzumujeme ale i vdechujeme. Čím je maso tučnější, tím je vyšší riziko vzniku těchto látek. Vhodnou možností je grilovat maso na tácku nebo v alobalu. Zdravější variantou je ovšem gril elektrický nebo plynový.

Dalším problémem je kvalita a množství snědeného masa. Maso vybírejte méně tučné, drůbeží, ryby…na uzeniny a tlusté vepřové zapomeňte. Chcete-li předejít bakteriálním nákazám jako je například salmonelóza či listerie, nepoužívejte prkýnka a talíře, na kterých jste pracovali se syrovým masem a snažte se ho důkladně propéct. Pokud se Vám ovšem povede maso spálit, tento kousek hoďte rovnou do koše.

Důležité je také, s čím si maso jíte. Ke kousku masa si vždy dejte dvojnásobné množství zeleniny a čerstvé bylinky, sníží se tak negativní vlivy na vaše tělo. Vhodné je také maso před grilováním marinovat – zkuste česnekovo-kurkumovou marinádu, která snižuje množství škodlivin až o 50%. Zkuste na gril i jiné potraviny než ty živočišné, například lilek, cuketu, papriku, rajčata, celer, kukuřici, houby, ananas, banán, jablko, hrušku …

Dle tradiční čínské medicíny má grilované maso na srdce neblahý vliv, vysušuje, vede k nedostatku krve a šťáv, horkosti a spolu se stresem to může vést až k infarktu. Proto grilujte s rozmyslem a nezapomínejte na své zdraví.

Mějte se fajn a užijte si léto 🙂

Aneta Polívková