+420 739 661 286 zdravinamiru@seznam.cz

Dáte si steak?

Důkazů o škodlivosti masa a masných výrobků přibývá, přesto si maso a uzeniny dopřáváme i několikrát denně. Zásadním problémem je velká konzumace a nízká kvalita masa.

Česká republika má celosvětové prvenství v rakovině tlustého střeva a dle WHO tuto rakovinu způsobuje právě nepřiměřená konzumace červeného masa. Konzumace uzenin vede k rakovině žaludku. Významně také přispíváme ke kardiovaskulárním onemocněním. Dalším problémem je dlouhé trávení masa, hnije ve střevě, způsobuje plynatost, zapáchající stolici a vytváří střevní dysbiózu.

Maso obsahuje příliš mnoho nenasycených mastných kyselin, cholesterolu, neobsahuje vlákninu. Navíc maso z velkochovů a supermarketů obsahuje dusičnany a dusitany (rychlosoli), hormony, antibiotika, protizánětlivé léky a maso uzené i dehet a saze. Přítomen je také vysoký stres, kterým zvířata museli před porážkou projít. Naproti tomu je pro člověka základním zdrojem železa, jehož využitelnost je daleko vyšší než z rostlinných zdrojů a obsahuje vitamin B12, který je důležitý pro krvetvorbu a zdravý nervový systém.

Jaké je tedy mé doporučení? Omezte maso na dvě až tři menší porce týdně, z čehož jedna porce by měla být ryba. Čím větší ryba, tím obsahuje více těžkých kovů, vybírejte tedy menší druhy. Ideální je kuřecí, krůtí či králičí z bio chovu nebo od lokálního farmáře. Hovězí si dejte jednou za měsíc a vepřové jednou za rok. Pokud se neobejdete bez uzenin, volte dušené, pečené či vařené s vysokým obsahem masa a bez konzervantů. Volné radikály z masa můžeme snížit, pokud současně budeme konzumovat velké množství zeleniny.

Raději si dejte masa méně a jen občas a připlaťte si za kvalitu. Uvidíte, že zmizí únava, spoustu zdravotních problémů a naopak získáte více energie, kterou nebudete plýtvat na trávení masa.

Mějte se fajn a nezapomínejte, čím se krmíte 🙂

Aneta Polívková

 

Share This